Відділ "Вовчанське бюро правової допомоги" Харківського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги інформує:
ОСВІТА ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ
ДЕРЖАВНІ ГАРАНТІЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
Держава гарантує особам з інвалідністю дошкільне виховання та здобуття освіти на рівні, що відповідає їх здібностям і можливостям. Для реалізації права на вищу освіту та професійно-технічну освіту особами з інвалідністю вищі навчальні заклади та професійно-технічні заклади зобов’язані створити їм необхідні умови для здобуття відповідної освіти.
ЩО ТАКЕ ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ?
Інклюзивне навчання - це спосіб отримання освіти, коли учні або студенти з особливими освітніми потребами навчаються в загальному освітньому середовищі за місцем свого проживання, - і це є альтернативою інтернатній системі, за якою вони утримуються та навчаються окремо від інших дітей, або домашньому та індивідуальному навчанню.
Заклади освіти зі спеціальними та інклюзивними групами і класами зобов’язані створювати умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей.
Заклади освіти за потреби утворюють інклюзивні та/або спеціальні групи і класи для навчання осіб з особливими освітніми потребами.
У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків така група або клас утворюється в обов’язковому порядку.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування утворюють інклюзивно-ресурсні центри (ІРЦ) з метою забезпечення реалізації права на освіту та психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами.
Особи з порушеннями фізичного, психічного, інтелектуального розвитку і сенсорними порушеннями забезпечуються у закладах освіти допоміжними засобами для навчання.
ІРЦ - це установа, яка створена з метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі, у закладах професійної (професійно- технічної) освіти та інших навчальних закладах, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних, корекційно- розвиткових послуг та забезпечення їхнього системного кваліфікованого супроводу.
ЗА ДОПОМОГОЮ ПОРТАЛУ ІНКЛЮЗИВНОЇ
ОСВІТИ БАТЬКИ МОЖУТЬ:
Первинний прийом батьків (одного з батьків) або законних представників дитини проводить психолог центру, який визначає час та дату проведення комплексної оцінки та встановлює наявність таких документів:
Перелік діючих ІРЦ можна знайти за посиланням ircenter.gov.ua
Будівлі, споруди і приміщення закладів освіти повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами.
Для забезпечення ефективності навчально- виховного процесу у класі з інклюзивним навчанням кількість учнів з особливими освітніми потребами становить:
Особливістю навчально-виховного процесу дітей з особливими освітніми потребами є його корекційна спрямованість.
Корекційно-розвиткова робота - комплекс заходів із системного психолого-педагогічного супроводження дітей з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямований на корекцію порушень шляхом розвитку пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери, мовлення та особистості дитини.
Тривалість групового корекційно-розвиткового заняття становить 35-40 хвилин, індивідуального - 20-25 хвилин. Групи наповнюваністю два - шість учнів комплектуються відповідним спеціалістом з урахуванням однорідності порушень та рекомендацій психолого-медико-педагогічної консультації.
Відповідно до індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності на кожного учня з особливими освітніми потребами складається індивідуальна програма розвитку (далі - ІПР) за формою, що додається до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 року № 872, яка забезпечує індивідуалізацію навчання, визначає конкретні навчальні стратегії та підходи.
В ІПР зазначають загальну інформацію про учня, наявний рівень знань і вмінь, динаміку розвитку, адаптацію навчального матеріалу, технічні пристосування, додаткові послуги (корекційно- розвиткові заняття), визначені на підставі висновку психолого-медико-педагогічної консультації.
ІПР розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків учня або його законних представників, затверджується керівником загальноосвітнього навчального закладу і підписується батьками або законними представниками та переглядається двічі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування.
Відповідно до індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності на кожного учня з особливими освітніми потребами складається індивідуальна програма розвитку.
ЄДИНИЙ КОНТАКТ-ЦЕНТР 0 800 213 103
wiki.legalaid.gov.ua
Якщо Ви або Ваші знайомі зіткнулися з правовими проблемами, пропонуємо звертатися за безоплатною правовою допомогою до Вовчанського бюро правової допомоги за адресою: Харківська область, м. Вовчанськ, вул. Торгова, 2, або телефонувати за номером (05741) 4-23-31.